De filosofie van Wettenstrijd

De ontwikkelaars van Wettenstrijd hebben jarenlang ervaring in het ontwikkelen van games voor het bedrijfsleven, onderwijs en overheidsorganisaties. Daarin hebben we een diversiteit aan ervaringen opgedaan over de werking van games in verschillende contexten en voor diverse doelgroepen.

In Wettenstrijd hebben we een aantal elementen toegepast die we belangrijk vonden voor een game in het onderwijs. We laten de leerling in een veilige leeromgeving @school en @home kennismaken met de wereld van de Europarlementariër.

  • Waarbij sociale media ze triggert..
  • Het groepsproces ze motiveert..
  • Een goede verhaallijn ze boeit..
  • En concrete opdrachten ze leert..

..over het proces van besluitvorming en wetgeving van de EU.

Hybride gaming: fysiek contact in de klas – virtueel contact via computer

We vinden het heel belangrijk dat het spel niet alleen individueel achter een scherm wordt gespeeld, maar ook met elkaar in de klas. Interactie is een krachtig didactisch middel en dat willen we zowel in de virtuele ruimte als in de fysieke ruimte plaats laten vinden.

  • De klas is het parlement en de hoeken van de klas de verschillende Europese vergaderplekken als Brussel en Straatsburg.
  • De computer je virtuele kantoorruimte, je krant en je berichtencentrum.
  • En via je mobiel (optioneel) ben je altijd bereikbaar voor je assistent. Ook als je thuis bent.

Kortom: net echt.

Basiskennis en thematische kennis – flexibele inhoud

Om je te kunnen verdiepen in een bepaald onderwerp heb je een zekere basiskennis nodig. Wettenstrijd is dusdanig opgezet dat je in eerste instantie de basiskennis leert, in dit geval over de terminologie over de Europese Unie die bij het eindexamen havo / vwo behandeld wordt. Daarnaast zal de speler zich verdiepen in een specifiek thema (dierproeven, mensenhandel of andere onderwerpen die op Europees niveau geregeld worden).

We vinden het belangrijk dat een docent of trainer zijn onderwijsmateriaal snel kan aanpassen aan de realiteit. Daarom maken we gebruik van een flexibel CMS (content management systeem) waarin het mogelijk is voor onze redactie om content snel aan te passen. Met dit CMS kunnen we gemakkelijk thema’s toevoegen aan Wettenstrijd. Het wettenstrijd redactieteam controleert de inhoud van de games op juistheid en zal regelmatig nieuwe thema’s toevoegen aan het spel.